Activităţile intense şi amuzante pot îmbunătăţi concentrarea copiilor – studiu

Joacă să fie! Un studiu publicat toamna trecută arată că pauzele de 4 minute în care elevii au făcut mişcare şi s-au distrat au adus îmbunătăţiri semnificative la nivelul concentrării şi au crescut capacitatea de învăţare.

În lumea alergătorilor este bine cunoscut antrenamentul HIIT (“high-intensity interval training” sau “antrenament pe intervale de intensitate crescută”). Pornind de la raţionamente similare, Brendon Gurd, profesor la School of Kinesiology and Health Studies din Canada, a realizat un studiu având la bază conceptul de “FUNterval”. Adică un exerciţiu scurt şi de intensitate crescută, care i-a ajutat pe copiii din clasele a II-a şi a IV-a să fie mai atenţi pe parcusul cursurilor.

Pentru studiu, elevii au participat la o ora pe parcursul căreia li s-a acordat o pauză activă (când aveau de executat un… “FUNterval”), respectiv o pauză “inactivă” (când primeau informaţii despre diferite aspecte privind viaţa sănătoasă). Aceasta s-a întâmplat în zile alternative, timp de trei săptămâni.

Precizăm că acest studiu a fost realizat în condiţiile în care şcolile din Ontario au 20 de minute de activitate fizică obligatorie pe zi. Studiul a fost publicat în revista Applied Physiology, Nutrition and Metabolism.

Rezultatele studiului

Rezultatele au arătat că, după un FUNterval de 4 minute, elevii erau mai puţin predispuşi la a fi neatenţi în cadrul celor 50 de minute de curs rămase; mai puţin decât în urma pauzei “non-active”.

Tendinţa de a se “fâţâi” (activităţi motorii deci) a scăzut cu 15%, în timp ce abaterile pasive de la lecţii (spre exemplu neatenţia) au scăzut cu 9%.

FUNtervale, deci joacă

Printre tipurile de activităţi ale unui FUNterval a fost experimentată coacerea de prăjituri “s’more”, adică o combinaţie de biscuiţi, ciocolată şi bezele, rezultatul fiind consumat de cei mici în jurul focurilor de tabără, în special în Statele Unite şi în Canada.

Practic, elevii au fost îndemnaţi să realizeze toate activităţile care apar la o astfel de ieşire în natură, atunci când vrei să găteşti tradiţionala prăjitură: fandări imitând strângerea de vreascuri, pornirea focului prin ghemuiri şi “explozii”-sărituri în formă de stea, precum şi genuflexiuni şi sărituri care urmăreau… coacerea bezelelor.

Pe scurt, fiecare activitate a presupus mişcări rapide şi energice de câte 20 de secunde, urmate de 10 secunde de odihnă, totul fiind repetat de 8 ori. Adică mişcare, râsete, joacă.

Sursă foto: unicef.org

Article Tags

POST A COMMENT.

Facebook Comments